Παρασκευή 22 Μαΐου 2020

Σαν σήμερα, το 2010



   Σαν σήμερα, το 2010, πεθαίνει ο Μάρτιν Γκάρντνερ (1914-2010), συγγραφέας πολλών βιβλίων και άρθρων που δημοσιεύονταν για πάνω από 25 χρόνια στο εκλαϊκευμένο επιστημονικό περιοδικό Scientific American.
Έως και λίγο πριν το θάνατο του ο Γκάρντνερ συνέχιζε να εκδίδει αναθεωρήσεις των έργων του,ένα σύνολο 70 βιβλίων,εκ των όποιων το Οrigami, Eleusis,Soma cube κυκλοφόρησε το 2008.Εκτος από τα δικά του δημιουργήματα,ο Γκάρντνερ δημοσίευσε τους πιο ενδιαφέροντες και καινοτόμους γρίφους και παιχνίδια,το παιχνίδι της ζωής του Κόνγουει ή το Eleusis του Άμποτ.

Έγραφε:

«Μολονότι δεν υπάρχουν πολλά πράγματα πιο διασκεδαστικά από τις σπαζοκεφαλιές που αποτελούν πρόκληση για την ευφυΐα και την ικανότητα λογικής σκέψης κάποιου,ο ρόλος αυτών των παιχνιδιών δεν περιορίζεται απλώς στην διασκέδαση: όπως υπέδειξε ο J.E.Littlewood, μια καλή μαθηματική σπαζοκεφαλιά μπορεί να συνεισφέρει περισσότερα στα μαθηματικά από μια ντουζίνα μέτρια άρθρα.»
(Ο J.E.Littlewood ήταν διακεκριμένος μαθηματικός του Κέμπριτζ της δεκαετίας του 1920)

Ο Γκάρντνερ είχε μια μοναδική ικανότητα να απομυθοποιεί τα πάντα, από τα «δύσκολα» μαθηματικά έως τις κάθε λογής σύγχρονες παραεπιστημονικές ή ψευδοεπιστημονικές αντιλήψεις, όπως την πίστη στους εξωγήινους, την Ατλαντίδα, τη σαϊεντολογία, τον εσωτερισμό και τη μετενσάρκωση.
Μνημονεύω τα Λαχανάκια Βρυξελλών ή βλαστάρια (sprouts) ,ένα παιχνίδι που έκανε θραύση την δεκαετία του 60 στο πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ. Το περιγράφει, ο Μάρτιν Γκάρντνερ στο Πανηγύρι των μαθηματικών του. Το παιχνίδι αρχίζει με κ αρχικά σημεία ή τελείες σε ένα φύλλο χαρτιού. Συνήθως ξεκινάμε με 2 ή 3 ή 4 σημεία (αν επιλέξουμε να αρχίσουμε με μεγαλύτερο πλήθος, η πολυπλοκότητα του παιχνιδιού αυξάνεται ταχύτατα). Μια κίνηση συνίσταται στο να τραβήξει κανείς μια γραμμή που ενώνει ένα σημείο με ένα άλλο ή με το εαυτό του και να τοποθετήσει στην συνέχεια ένα νέο σημείο οπουδήποτε κατά μήκος αυτής της γραμμής. Οι περιορισμοί που πρέπει να τηρηθούν είναι οι εξής:
1.Η γραμμή μπορεί να έχει οποιοδήποτε σχήμα αλλά δεν πρέπει να τέμνει τον εαυτό της ή ήδη μια υπάρχουσα γραμμή. Επίσης δεν πρέπει να διέρχεται από ένα ήδη υπάρχον σημείο.
2.Περισσότερες από δυο γραμμές δεν είναι δυνατό να ξεκινούν από κανένα σημείο. https://en.wikipedia.org/wiki/Sprouts_(game)

Ο Πέρσι Ντιακόνις πολύ εύστοχα είχε παρατηρήσει για τον Γκάρντνερ: «Έκανε χιλιάδες παιδιά να θέλουν να γίνουν μαθηματικοί και χιλιάδες μαθηματικούς να γίνονται ξανά παιδιά!» 


                        

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου