Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2010

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΦΟΒΙΑ


        -  Θα  σου πω ένα γρίφο, είπε ο Χαμπτυ Νταμπτυ, ο οποίος  και έχει σαφή    
            απάντηση. Ξέρεις εκείνο με την  Λέσχη των Καρδίων;»
        -     Όχι, απάντησε η Αλίκη, δεν το έχω ακουστά .
        -    Ωραία , απάντησε ο Χαμπτυ Νταμπτυ , το βρήκες !
                                                           Σμουλυαν   Ρειμοντ
                                     Η Άλικη στην χώρα των αινιγμάτων
  
     
    Μαθηματικοφοβία είναι ο φόβος και η ανασφάλεια που νιώθουν οι μαθητές για το μάθημα των μαθηματικών. Δεν παρατηρείται σε όλα τα παιδιά και δεν αποτελεί πάθηση ή ασθένεια. Σαν φαινόμενο είναι ανεξάρτητο από τις ικανότητες των μαθητών και οφείλεται σε αρνητικές εμπειρίες που αποκομίζουν κατά τη διδασκαλία του μαθήματος οι οποίες επηρεάζουν την επίδοσή τους μειώνοντάς την πάρα πολύ. Επηρεάζει περισσότερο  παιδιά με ανεπτυγμένη την αίσθηση καθήκοντος  σε ότι αφορά τις υποχρεώσεις του στο σχολείο.

 Η  μαθηματικοφοβία  οφείλεται στο άγχος και την ένταση που προκαλεί στα παιδιά ο υπερτονισμός της αναγκαιότητας της διδασκαλίας των μαθηματικών, αφού τα μαθηματικά θεωρούνται το φυσικό υπόβαθρο κάθε επιστήμης.

  Μια άλλη αιτία της μαθηματικοφοβίας είναι ότι η διδασκαλία των μαθηματικών δεν συμβαδίζει πάντα με τα στάδια της νοητικής ανάπτυξης του παιδιού και έτσι καθώς προσπαθούν να τα κατανοήσουν παιδιά που δεν έχουν φτάσει στο αντίστοιχο επίπεδο μαθηματικής σκέψης συναντούν ανυπέρβλητα εμπόδια, γεγονός που πολλές φορές τα οδηγεί σε παραίτηση.

  Μια τρίτη αιτία είναι  το αφηρημένο του αντικειμένου δηλ  ότι τα μαθηματικά δε διδάσκονται με πρακτικές δραστηριότητες που έχουν σχέση με την καθημερινή ζωή, αλλά βασίζονται στη μηχανική απομνημόνευση.

  Τέταρτη αιτία είναι στερεότυπες αντιλήψεις, ότι κάποιοι γεννιούνται με χαρισματική μαθηματική σκέψη και κάποιοι χωρίς αυτήν, ότι τα κορίτσια δεν μπορούν να αναπτύξουν τη μαθηματική σκέψη στον ίδιο βαθμό με τα αγόρια. Έτσι παιδιά που συναντούν δυσκολίες στην κατανόηση των μαθηματικών γρήγορα απογοητεύονται και εγκαταλείπουν την προσπάθειά τους σαν μάταιη θεωρώντας  ότι απλα δεν είναι «μαθηματικα μυαλα».
Άλλη αιτία της μαθηματικοφοβίας είναι η κακή διδασκαλία, τα συχνά τεστ, οι πολλές ασκήσεις(ασκησιομανία) και τα ακατάλληλα προγράμματα. Σχετικά με τα προγράμματα και τον τρόπο διδασκαλίας μπορούμε να παρατηρήσουμε τα παρακάτω:

• Οι μαθητές μαθαίνουν από τα πρώτα ακόμα χρόνια στο σχολείο ότι μάθηση στα μαθηματικά είναι η απομνημόνευση κι έτσι παραφορτώνουν νωρίς τη μνήμη τους με τύπους και ορισμούς.
• Η αυθεντία του δασκάλου που επιβάλλει την άποψή του στους μαθητές είναι παράγοντας που ενισχύει το φόβο τους στα μαθηματικά.
• Τα τεστ και τα διαγωνίσματα που σκοπό έχουν την αξιολόγηση του μαθητή ασκούν συχνά κακή επίδραση, γιατί γίνονται τελικά αυτοσκοπός της γνώσης. Τα τεστ και τα διαγωνίσματα δημιουργούν ανησυχία και φόβο στους μαθητές. Νιώθουν ανασφάλεια και ,αν τους αλλάξεις κάποια παράμετρο της διαδικασίας, πελαγώνουν, γιατί έχουν συνηθίσει στην παπαγαλία και στην αποστήθιση. Εξάλλου πολλοί υποστηρίζουν ότι οι μαθηματικές ικανότητες δεν μπορούν να μετρηθούν με τεστς και διαγωνίσματα προκαθορισμένης ύλης και λίγο πολύ υποψιασμένων απαντήσεων.

Η μαθηματικοφοβία  λοιπόν τις περισσότερες φορές δεν παρά μόνο η αντίδραση των παιδιών στο παρωχημένο  τρόπο διδασκαλίας των μαθηματικών: διάλεξη-εξήγηση-εξάσκηση-απομνημόνευση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου