Μαθη...μαγικά
Δρούγας Θανάσης
«Ο Αρχιμήδης θα μνημονευθεί όταν ο Αισχύλος θα έχει λησμονηθεί, διότι οι γλώσσες πεθαίνουν, μα οι μαθηματικές ιδέες όχι.» G.Hardy
Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024
Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024
Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2024
Επιστήμων από...10 ετών
Σαν σήμερα, το 1902, γεννήθηκε ο Γιουτζίν Γουίγκνερ (Eugene Paul Wigner) (1902 – 1995), ήταν Αμερικανός θεωρητικός φυσικός και μαθηματικός ουγγρικής καταγωγής. Ένας από του Ούγγρους «Αρειανούς» της Βουδαπέστης, μοιράσθηκε κατά το ήμισυ το Βραβείο Νόμπελ Φυσικής του 1963 «για τη συμβολή του στη θεωρία του ατομικού πυρήνα και των στοιχειωδών σωματιδίων, ειδικότερα μέσω της ανακάλυψης και εφαρμογής θεμελιωδών αρχών συμμετρίας» (το άλλο μισό του Βραβείου δόθηκε από κοινού στους Μαρία Γκέπερτ-Μάγιερ και Χανς Γιένσεν). Ο Γουίγκνερ έθεσε τα θεμέλια της θεωρίας των συμμετριών στην κβαντομηχανική και ερεύνησε τη δομή του ατομικού πυρήνα. Ο Γουίγκνερ συμμετείχε στο Πρόγραμμα Μανχάταν. Είναι ωστόσο σημαντική η συνεισφορά του στα καθαρά μαθηματικά, με τη διατύπωση αρκετών θεωρημάτων.
Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024
Διαθεματική προσέγγιση διδασκαλίας ή πως ο Βίτο Μακαρόνε τιμωρεί τους προδότες!
«…συνήθως πετυχαίνεις πολύ περισσότερα με έναν καλό λόγο κι ένα πούπου-λο, παρά μόνο με έναν καλό λόγο!»
Βίτο Μακαρόνε
Η διαθεματική προσέγγιση στην διδασκαλία χαρακτηρίζεται από την συνένωση θεμάτων και μαθημάτων διαφορετικών επιστημονικών κλάδων, τα οποία στην παραδοσιακή πρακτική διδάσκονται ξεχωριστά, ξεκομμένα το ένα από το άλλο. Στα μαθηματικά που μας αφορούν συνενώνονται διαφο-ρετικά μαθηματικά αντικείμενα. Νομίζω ότι πρόκειται για την διδασκαλική μέθοδο του μέλλοντος, η τεχνολογία θα δώσει πρόσβαση σε πόρους και πήγες που τώρα θεωρούμε αδιανόητες. Οι υποστηρικτές της διαθεματικής μεθόδου θεωρούν ότι η διδασκαλία διαφορετικών κλάδων ξεχωριστά και απομονωνόμενα (κατακερματισμός της ύλης) δημιουργεί δυσκολίες στους μαθητές στο να κατανοήσουν και να ανακαλύψουν τις σχέσεις που συνδέουν τα «διαφορετικά» πεδία γνώσης. Προϋποθέτει μαθητές με αυξημένο γνωστικό υπόβαθρο και ενδιαφέρον για το λόγο αυτό είναι ιδανική διδα-σκαλική προσέγγιση για χαρισματικά παιδιά. Από την άλλη, απαιτεί από την πλευρά του καθηγητή ιδιαίτερη προετοιμασία και αρκετές διδακτικές ώρες, ευελιξία στο ωρολόγιο πρόγραμμα και αγαστή συνεργασία του σώματος των διδασκόντων.
Η διαθεματική προσέγγιση εστιάζει σε ένα κεντρικό θέμα, ζήτημα, πρό-βλημα ή εμπειρία που συνήθως αφορά την καθημερινή ζωή, καλή ώρα το ακόλουθο με μια ομολογουμένως «διευρυμένη» ύλη.
Ο Βίτο Μακαρόνε- αρχηγός της διαβόητης μαφιόζικης φαμίλιας των Μακαρόνε- διαπίστωσε ότι ο υπαρχηγός του Πίπο Φλατζόνι υπεξαίρεσε 150000 δολάρια από το ταμείο για την ενίσχυση των συντάξιμων αποδοχών των απόμαχων μαφιόζων.
Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2024
Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2024
Μια επιστολή για τον κανόνα του Cramer
Σαν σήμερα ,το 1744, σε μια επιστολή, ο Ελβετός μαθηματικός Gabriel Cramer (1704-1752) έδωσε στον Euler μια πλήρη περιγραφή του κανόνα του(*) για την επίλυση συστημάτων γραμμικών εξισώσεων. Αυτό είναι αξιοσημείωτο, διότι ο κανόνας του Cramer δεν θα εμφανιζόταν σε έντυπη μορφή παρά μόνο έξι χρόνια αργότερα, σε ένα παράρτημα στο βιβλίο του Cramer με τίτλο: «Εισαγωγή στην ανάλυση των αλγεβρικών καμπυλών».