«Ο Αρχιμήδης θα μνημονευθεί όταν ο Αισχύλος θα έχει λησμονηθεί, διότι οι γλώσσες πεθαίνουν, μα οι μαθηματικές ιδέες όχι.» G.Hardy


Πέμπτη 19 Μαΐου 2022

Ένας νομπελίστας και η εταιρική κουλτούρα των δύσκολων ερωτήσεων !

 




 Τον Αύγουστο του 1957, στο  Palo Alto της  Καλιφόρνια των Η.Π.Α, ο Γουίλιαμ Σόκλεϋ στρατολογούσε προσωπικό για τo νεοϊδρυθέν τμήμα κατασκευής ημιαγωγών (τρανζίστορ)  Shockley Semiconductor Laboratory της εταιρείας  Beckman .Ο Σόκλεϋ ήταν διδάκτορας  φυσικής  και μέλος της ερευνητικής ομάδας στην εταιρεία  Bell Labs που εφηύρε το τρανζίστορ. Για το σημαντικό αυτό επίτευγμα είχε ήδη λάβει το βραβείο νόμπελ Φυσικής  ένα χρόνο νωρίτερα. Παράτησε την εργασία του στην Bell και  ήρθε δυτικά για να ξεκινήσει τη δική του εταιρεία, λέγοντας ότι στόχος του ήταν να βγάλει ένα εκατομμύριο δολάρια.

Όλοι νόμιζαν ότι ήταν τρελός. Ο Σόκλεϋ ήξερε ότι δεν ήταν. Σε αντίθεση με πολλούς ανθρώπους στα εργαστήρια της Bell, γνώριζε ότι το τρανζίστορ ήταν το μέλλον.

  Ο Σόκλεϋ είχε μια ιδέα για το πώς να φτιάξει φτηνά τρανζίστορ από πυρίτιο. Ένιωθε σαν να βρισκόταν στο κατώφλι της ιστορίας, στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή. Το μόνο που χρειαζόταν ήταν οι κατάλληλοι άνθρωποι.

  Ο Σόκλεϋ ήταν άνθρωπος που δεν άφηνε τίποτα στην τύχη. Η σημερινή συνέντευξη ήταν ο Τζιμ Γκιμπονς. Ήταν νέος λίγο μετά τα  στα  είκοσι. Είχε ήδη διδακτορικό από το πανεπιστήμιο του Στανφορντ. Είχε σπουδάσει και στο  Κέιμπριτζ με υποτροφία. Ο Γκίμπονς καθόταν μπροστά του  στο γραφείο του. Ο Σόκλεϋ έβγαλε από την τσέπη του ένα χρονόμετρο λέγοντας:

 

  «Υπάρχει ένα τουρνουά τένις με εκατόν είκοσι επτά παίκτες, με  αγώνες Nοκ αουτ. Αρχικά εκατόν είκοσι έξι άτομα έπαιξαν ανά ζευγάρια σε εξήντα τρεις αγώνες, συν

ένας παίκτης που πέρασε κατευθείαν στον επόμενο γύρο. Στον επόμενο γύρο είναι τώρα εξήντα τέσσερις παίκτες και πρόκειται να γίνουν τριάντα δύο αγώνες κ.ο.κ.

Πόσοι αγώνες θα διεξαχθούν συνολικά για να έχουμε νικητή στου τουρνουά;» 

 

 Ο Σόκλεϋ πάτησε  το χρονόμετρο. Σε λιγότερο από ένα λεπτό ο Γκίμπονς απάντησε: «Εκατόν είκοσι έξι.»

«Πώς το  βρήκες;»  Ο Σόκλεϋ ήθελε να μάθει. «Το έχεις ξανακούσει;»

Ο Γκίμπονς εξήγησε ότι χρειάζεται ένας αγώνας για τον αποκλεισμό ενός παίκτη. Εκατόν είκοσι έξι παίκτες πρέπει να είναι αποκλειστούν για να μείνει ένας νικητής. Επομένως, πρέπει να γίνουν 126 αγώνες

 Ο Σόκλεϊ  φάνηκε να εκνευρίζεται. Έτσι θα είχε λύσει και εκείνος το πρόβλημα, είπε στον Γκίμπονς. Ο Σόκλεϊ έβαλε το επόμενο πρόβλημα και πάτησε το χρονόμετρο

πάλι. Αυτό ήταν πιο δύσκολο για τον Γκίμπονς. Σκέφτηκε αρκετή ώρα χωρίς  να απαντήσει. Παρατήρησε όμως ότι, με κάθε δευτερόλεπτο που περνούσε, η ατμόσφαιρα του δωματίου γινόταν  λιγότερο τεταμένη. Ο Σόκλεϋ, που ήταν ήδη εξημμένος  από την  προηγούμενη απάντηση, τώρα έμοιαζε να χαλαρώνει. Τελικά, ο Σόκλεϋ έκλεισε το χρονόμετρο και είπε ότι ο Γκίμπονς  είχε ήδη εξαντλήσει δύο φορές το μέσο χρόνο που απαιτείται για το πρόβλημα. Αυτό το ανέφερε με μια φιλάρεσκη ικανοποίηση  και σηκώθηκε να φύγει λέγοντας «Προσλαμβάνεσαι!».

   Ο τρόπος επιλογής του Σοκλευ για την επιλογή νέων πλην όμως εξαιρετικά ικανών υπάλληλων απέδωσε καρπούς. Σε μια περίοδο μόλις 20 ετών, οκτώ από τους πρώην υπαλλήλους του Σόκλεϋ δημιούργησαν 65 νέες επιχειρήσεις, οι οποίες στη συνέχεια έκαναν το ίδιο. Η Shockley Semiconductor και οι παραπάνω εταιρίες που προέκυψαν από αυτή δημιούργησαν τον πυρήνα αυτού που ονομάζουμε σήμερα  Silicon Valley, που άλλαξε τον κόσμο των ηλεκτρονικών και τον ίδιο τον κόσμο.

  Όλα αυτά συνέβαιναν το 1957,έκτοτε όμως η  προσωπική συνέντευξη με έξυπνα προβλήματα και γρίφους αποτέλεσε αν όχι παράδοση, σίγουρα πάγια τακτική για την πρόσληψη προσωπικού στις εταιρείες λογισμικού και υψηλής τεχνολογίας. Τα τυπικά ακαδημαϊκά  προσόντα για έναν υποψήφιο ήταν αναγκαία προϋπόθεση για να περάσει το κατώφλι της εταιρείας αλλά όχι ικανή για να τον προσλάβουν ,το ρόλο αυτό είχε  μια προφορική εξέταση με λογικούς γρίφους ,προβλήματα βελτιστοποίησης , υποθετικά ερωτήματα και ερωτήματα έξω από το κουτί. Επρόκειτο  για πολύ υψηλά αμειβόμενες θέσεις όπου το Problem-Solving σε πιεστικές χρονικές συνθήκες είναι αδιαμφισβήτητο εφόδιο. Μια εταιρική κουλτούρα τύπου «Είσαι αρκετά έξυπνος για να δουλέψεις μαζί μας;» που επεκτάθηκε και πέραν των εταιριών υψηλής τεχνολογίας.

 

                                                       Αυγά!

 Οι υπεύθυνοι στρατολόγησης προσωπικού για τον εταιρικό κολοσσό  Google έθεταν  ένα εξαιρετικό πρόβλημα έθεταν προτού γίνει ευρέως  γνωστό και απασφαλιστεί  ήταν το πρόβλημα με τα αυγά. Διατυπώνεται ως εξής:

 Δίνονται δυο αυγά και ένα κτίριο 100 ορόφων το οποίο περιβάλλεται από  πυκνό γρασίδι. Πως είναι δυνατό με την χρήση των δυο αυγών να βρεθεί- με  τον ελάχιστο αριθμό ρίψεων- ο ψηλότερος όροφος από τον οποίο μπορούμε να ρίξουμε αυγό από το κτίριο και να μην σπάσει.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...