«Ο Αρχιμήδης θα μνημονευθεί όταν ο Αισχύλος θα έχει λησμονηθεί, διότι οι γλώσσες πεθαίνουν, μα οι μαθηματικές ιδέες όχι.» G.Hardy


Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2023

Μέγα Mαθηματικό Kοτσανολόγιο

   Μαθηματικά μαργαριτάρια από καθηγητές, μαθητές και λοιπούς θεράποντες των σχολικών αιθουσών, σε ορισμένα ήμουν αυτήκοος μάρτυς, άλλα μου τα διηγήθηκαν συνάδελφοι και κάποια τα αλίευσα από το διαδίκτυο.     

● Κατά την διάρκεια  τηλεμαθήματος, στην ερώτηση μου, «Τι είναι ακτίνιο;»,  μαθητής δευτέρας λυκείου με την «βοήθεια» γνωστής μηχανής αναζήτησης, είπε: «Φρούτο με γλυκόξινη γεύση που βοηθάει στην δυσκοιλιότητα!»  

● Ο κύκλος είναι μία στρογγυλή γραμμή, χωρίς συνδέσεις, ενωμένη με τέτοιο τρόπο που δεν μπορείς να καταλάβεις που αρχίζει και που τελειώνει.                                                                                                                                                 Γυμνάσιο Ηρακλείου, 1991

● Ο κύκλος δεν έχει ούτε αρχή ούτε τέλος, εκτός αν σταματήσεις το διαβήτη.                                                                                                              Γυμνάσιο Καρδίτσας, 1989

 ● Το τρίγωνο που φέρει δύο γωνίες λέγεται διαγώνιον. 

                    Από διαγωνισμό στη Γεωμετρία,  Γυμνάσιο Ιωαννίνων, 1982

● Τρεις κύκλοι εφαπτόμενοι ο ένας με τον άλλον δημιουργούν τρίκυκλον. 

                 Από εργασία για τα Μαθηματικά, Λύκειο Τρίπολης,  1991

● Η κυριότερη αιτία της εξατμίσεως του νερού είναι η φωτιά κάτω από το κατσαρολάκι. 

          Από γραπτό Φυσικής,  Γυμνάσιο Λαγκαδά Θεσσαλονίκης,  1983. 

● Η γωνία Α στην κορυφή του τριγώνου λέγεται Αγωνία.  Στον πάτο της βάσης,  δεξιά και αριστερά,  λέγονται Παταγωνία. 

● Το πολύγωνο στα αγγλικά λέγεται Πόλυγκαν.  Αν δοθούν χ πλευρές, τότε λέγεται χούλιγκαν.  

●  Η ακίδα στη γεωμετρία είναι μια τελεία πολύ μικρή, σχεδόν αόρατη. Όταν επαναλαμβάνεται πάλι λέγεται παλακίδα. 

●  Η άλγεβρα επινοήθηκε από τους Άραβες, διότι δεν τα κατάφερναν καλά στην αριθμητική και τα μαθηματικά. 

● Μαθητής σε ιδιαίτερο μάθημα φίλτατου συναδέλφου διαβάζοντας το μάθημα για τα ποσοστά πετάει το αμίμητο:

«Το 10% σημαίνει ότι στα 100 παίρνουμε 10, στα 200 παίρνουμε 20, στα 300 παίρνουμε 30... κώδικας οδικής κυκλοφορίας... (εννοώντας το κ.ο.κ... )»

● Οι δεκαδικοί αριθμοί πάνε δέκα-δέκα,  π. χ.  10-20-30 κλπ παντού. 

● Η σύζυγος του Ευκλείδη ήταν Αράβισσα και την έλεγαν Αλ Γεβράν!

● Πως λέγεται η ευθεία που έχει ένα κοινό σημείο με το κύκλο; Εφάπαξ!

Ο γιος του κουμπάρου μου, πρώτη  γυμνασίου σε μια απόπειρα να στείλει εφάπαξ διακοπές τα μαλλιά του πατέρα του!

● Τα μαθηματικά προβλήματα είναι σαν τα εγκλήματα. Πρέπει να λυθούν για να αποδειχθεί πως έχεις δίκιο. 

● Η κορυφή του τριγώνου είναι η πάνω-πάνω γωνία!

● Ο αλογάριθμος του ένα κάνει μηδέν!

● Δεν ξέρω για κατασκευή με κανόνα και διαβήτη αλλά ξέρω ότι αν έχεις διαβήτη πρέπει να ακολουθείς κανόνες αλλιώς πας για ινσουλίνες! 

● «Ο  Ολυμπιακός θα πάρει φέτος το πρωτάθλημα!» Απάντηση σε τεστ μαθηματικών Β λυκείου στην ερώτηση. Δώστε το παράδειγμα μιας υπερβολής!

● Κατασκευάζουμε μια ευθεία ορθής γωνίας πάνω στην γραμμή, αν διχοτομήσουμε προσεκτικώτατα την υποφθίνουσα.  Χρειάζεται ειδικόν όργανο, ο διχοτόμος. 

● Σε σχολείο στην επαρχία Βάλτου επί δικτατορίας,  ο Γενικός επιθεωρητής του Γραφείου ήταν θεολόγος. Τότε οι επιθεωρητές ήταν επί παντός θέματος οι σοφοί και αν αμφισβητούσες τα λεγόμενα τους έφευγες για μετάθεση στη πινέζα.  Επειδή ο Επιθεωρητής ειδικότητας αδυνατούσε να έλθει,  αναγκάστηκε ο Γενικός επιθεωρητής να επιθεωρήσει ένα μαθηματικό. Όταν τέλειωσε το μάθημα φώναξε τον καθηγητή και του έκανε παρατήρηση «Τι ήταν αυτά που έγραφες στο πίνακα, ημχ, συνx, εφx,  βαριόσουν να τα γράψεις ολόκληρα να καταλαβαίνουν τα παιδιά;» Άναυδος ο καθηγητής. 

● Αυτό που είναι από κάτω στο κλάσμα το λέμε παρονομαστή. Και το από πάνω είναι ο ονομαστής!

● Το τρίγωνο μπορεί να κοπεί σε δύο ίσα μέρη αλλά,  τότε,  παύει να είναι τρίγωνο και υπόκειται σε άλλο σχήμα, μη κατονομαζόμενον. 

● Δεν μπορώ να υπολογίσω το 2^7 κύριε, είναι πάνω από τις δυνάμεις μου!

                                                                Από διαγώνισμα Γ Γυμνασίου,  2002

● Η υποτήνουσα είναι βραχονησίδα των Κυκλάδων, ακριβώς κάτω από την Τήνο.  

● Ορισμός της γωνίας από παιδί γυμνασίου: «Γωνία είναι μια ευθεία που  πάει,  πάει,  πάει …και ξαφνικά στρίβει!»

● Το 2015, στις πέτρινες εποχές των τερατουργημάτων ύπαρξης στις πανελλαδικές,  σε ερώτηση πως λύνεται συγκεκριμένο ερώτημα ύπαρξης έλαβα από «καλό» μαθητή την ακόλουθη απάντηση:

«Ελενίζω, ρολλάρω δις, εφάρω την αρχική, αντιπαραγωγίζω και να το ξ!»

Και κάπως έτσι απεβίωσαν τα  ήδη παραπαίοντα ελληνικά μου. 

● Καθηγητής: Η βαρύτητα συμβολίζεται με το γράμμα g.  Όλα τα σώματα έχουν g: κι εγώ έχω g κι εσύ έχεις g κι αυτός έχει g. 

Μαθήτρια: Α, κύριε, είναι αυτό που λέμε "το σημείο g"; (φυσική Α' λυκείου)

● Οι κύκλοι που μπαίνουν ο ένας μέσα στον άλλο λέγονται ομόφυλοι. 

● Τα είδη των τριγώνων είναι ορθογώνια, αμβλυγώνια και οξυγώνια ή οξύμωρα! 

● Εις την προπαιδεία πρέπει να κάνουμε πολλαπλασιασμό αλλά με σωστό τρόπο, π.χ,  6x6=36 πάει για σωστό, 5x6=20 το πάει για λάθος. Επαναλαμβάνουμε προσεκτικά.  Προσεκτικότατα!

                                            ( Από εξετάσεις αριθμητικής, Καλάβρυτα,  1971) 

● Κατακορυφήν γωνίες είναι δυο γωνίες που κοιτιούνται κατάματα!

●  Η πλευρά της υποτίμουσας είναι ίση με το άθροισμα των δυο  κάθετων γωνιών. 

● ο αριθμός στο τετράγωνο είναι η δεύτερη δύναμη, ο αριθμός στον κύβο είναι η τρίτη δύναμη κάθε άλλη δύναμη  είναι υπερδύναμη!

                                                                       Μαθητής Γ γυμνασίου  

● –«Φέρνω κάθετη στην πλευρά ΑΒ;»

   - «Και γιατί δεν είναι προς τα κάτω;»

● Ο Ηρακλής τα κοβε τα κεφάλια της Λημναίας Ύδρας 1-1 και του βγαίνανε 2-2. Έκοβε 2-2 και η ξεφύτρωνε 3-3. Έκοβε 3-3 και του έβγαιναν 4-4. Τότε θύμωσε και τα θέρισε όλα μαζί γιατί μετά από 8-8=64 κινδύνευε να την πάθει άσχημα και του βγούνε 9-9=81 και να γίνει ρεζίλι! 

(Από μαθητικό γραπτό στην ιστορία, Βασιλικό Εύβοιας, 1971)

● 2007. Μάθημα φίλτατου συνάδελφου,  θεωρητική β λυκείου,  εξέταση στα  Πολυώνυμα,  στη διπλανή αίθουσα μάστορας από τους παλιούς με ύφος επιστήμονα και τσιγάρο σέρτικο τοποθετούσε πλακάκια. 

Ο συνάδελφος εξετάζει μαθήτρια, τι είναι βαθμός πολυώνυμου, τι είναι ρίζα, η μαθήτρια  δεν απάντησε κανένα ερώτημα.  

Το μάθημα διακόπτει ο μάστορας που χώνει το κεφάλι από το παράθυρο λέγοντας:

-«Αφεντικό», που είναι ο στόκος;

-«Νάτος!», απαντάει, δείχνοντας τη μαθήτρια.  

 Και γέλασε μέχρι και ο γείτονας που φημολογείται ότι ήταν μουντρούχας.  Αυτά σε άλλες εποχές που δεν υπήρχε το πολιτικά ορθό και η πανδημική εισαγωγή από το ορθό!  

● Γιατί η ορθή γωνία έχει ενενήντα μοίρες;

Διότι αν είχε τρεις, θα ήταν η Κλωθώ, η Λάχεσις και η Άτροπος. 

● Τρισδιάστατον είναι το αντικείμενο τριών διαστάσεων, πλάτος,  φάρδος,  μάκρος,  ύψος,  βάθος και ίσως και βάρος,  όπου χρειάζεται.  Όλα τ' άλλα είναι διάστατον ή υποκατάστατον ή άστατον. 

● Συνάδελφος έλυσε μια εξίσωση στο πίνακα,  οι λύσεις ήταν  x=3 ή x=-1.  To x ήταν μήκος, οπότε δίπλα στο -1 έγραψε  ΑΠΟΡ. (εννοώντας ότι απορρίπτεται). 

Κάνει μια βόλτα στα θρανία μετά από λίγο και είδε σε ένα τετράδιο: x= -1,   ΑΠΑΡΕΜΦΑΤΟ!( από διδασκαλικό διαδικτυακό forum) 

● Είναι σίγουρο ότι θα συμβεί το ενδεχόμενο Α,  με πιθανότητα 20%. 

  ( Από διαγώνισμα στα μαθηματικά γενικής παιδείας  προ εικοσαετίας, δεν έκοψα μονάδες γιατί το γέλιο είναι υγεία!)

● «Εκείνο που προεξέχει για σωστή λύση μαθηματικών προβλημάτων, είναι η σωστή διατύπωσις,  η διερεύνησις,  η χρήση μιας καλής μνήμης και λογικής, καθώς και η παντελής απώλεια αφηρημάδας που είναι η κεντρική αιτία αδυναμίας που προκαλεί  την μη λύσιν τους και την κατάληξιν σε λάθος αποτελέσματα. Πολύ κακό αυτό.»                             

         Πρόχειρο διαγώνισμα στα μαθηματικά,  Γυμνάσιο Αργολίδας. 

● Τις ασκήσεις για το σπίτι να τις κάνει το σπίτι μόνο του!

● Σε ερώτηση,  «σήμερα είναι Δευτέρα  και έχουμε Πάσχα σε 21 μέρες, σε πόσες μέρες είναι η Κυριακή του Θωμά;»

Μια μαθήτρια απάντησε:

«Στα δίσεκτα έτη δημιουργούνται περίεργα  φαινόμενα. Η Κυριακή  του Θωμά είναι πιθανόν να πέσει και Σαββάτο μεσημέρι». 

 Από γραπτό πανελληνίων αγνώστου πατρός, δεν είναι ακριβώς μαργαριτάρι, είναι όμως πολύ γουστόζικο!

   Την καρδιά μου την κατέστρεψες, την έκανες οκτάγωνο και μοιάζει πλέον ο έρωτας με ρίζα στο τετράγωνο. Θα κάνω τον αγράμματο για να 'ρθεις να με ψάξεις, να κάνουμε ιδιαίτερα σωστά να με διδάξεις. Αγαπητέ μου εξεταστή, σαν το γραπτό διορθώσεις, θέλω να μην τσιγκουνευτείς κάνα βαθμό να δώσεις.  

Γυναίκα ίσον προβλήματα,  προβλήματα ίσον ασκήσεις και αυτά δια δύο τα 'βαλα και βγήκαν συναρτήσεις. Πολύπλοκα τα κλάσματα, τα θεωρώ απάτη, με σένα θα κάνω χιαστί μονάχα στο κρεβάτι. Με αυτά που φέτος βάλανε στην ίδια τάξη μένω και που θα τα κάνω εφαρμογή ακόμα περιμένω. Γεωμετρία με έκανες να μάθω ομορφιά μου, μόνο που αντί για τρίγωνα εγώ έχω την καρδιά μου.  

Τον κύκλο μου ζητήσανε να σχηματίσω σπίτι και φώναξα το γέρο μου που έχει διαβήτη. 


(Από το βιβλίο:https://www.politeianet.gr/books/9789605714635-drougas-thanasis-bookstars-gioggaras-i-makiabeliki-techni-tis-didaskalias-gia-mathimatikous-334243 ) που το έχει γράψει ένας γνωστός μου 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...