«Ο Αρχιμήδης θα μνημονευθεί όταν ο Αισχύλος θα έχει λησμονηθεί, διότι οι γλώσσες πεθαίνουν, μα οι μαθηματικές ιδέες όχι.» G.Hardy


Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου 2015

Ο ΦΠΑ στην εκπαίδευση και η αδυναμία στο συντακτικό..

                       
      «Η προσωπική μόρφωση είναι το μόνο είδος μόρφωσης που υπάρχει.»
                                                                                                     Ισαάκ Ασίμωφ
   Όταν διαβάζω ένα καλογραμμένο κείμενο με τις λέξεις κομψά τοποθετημένες την μια πίσω από την άλλη και το νόημα να ρέει αβίαστα δεν σας κρύβω ότι νιώθω μια μικρή ζήλια.Ο λόγος;Πότε δεν έμαθα συντακτικό.Ως γνήσιος νεοέλληνας,αποποιούμαι τις ευθύνες μου και κατηγορώ ευθέως για αυτή μου την αναπηρία το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια την εποχή που ήμουν μαθητής.Τις δέσμες.Τι σχέση έχει αυτό τώρα με την αύξηση του ΦΠΑ στο  23%.Υπομονη,θα  το εξηγήσω.Θα πλατιάσω,αλλά θα το εξηγήσω.
  Ανέκαθεν,αποδελτίωνα κοινότοπες εκφράσεις,τετριμμένες απόψεις,γνώμες και χιλιοειπωμένα κλισέ με τον ίδιο ζήλο που άλλοι συλλέγουν γραμματόσημα ή..μετρητά.Σας βεβαιώνω ότι είναι καθόλα διασκεδαστική ασχολία και ένα πρώτης τάξεως λεκτικό οπλοστάσιο για βαρετές κοινωνικές συναναστροφές.Το δράμα αρχίζει, όταν με βάση τέτοιου είδους απόψεις λαμβάνονται κεντρικές αποφάσεις.
Καταρχήν,θα πέσουμε στο λάκκο με τα κλισέ να στήσουμε έναν ισχυρισμό:

   Η κατάσταση στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύμπαν είναι η εξής:Τα δημόσια σχολεία υποστελεχωμενα,χωρίς κεντρικό έλεγχο αδυνατούν να ανταπεξέλθουν.Oποιος έχει λεφτά μπορεί να εξασφαλίσει για τα παιδιά του μια καλή εκπαίδευση, όποιος δεν έχει τα καταδικάζει στον ημιαναλφαβητισμο.Επομένως, το ελληνικό κράτος είναι ανίκανο να προσφέρει στους πολίτες του ίσες ευκαιρίες.Φυσικά, τα πανεπιστήμια είναι άλλη υπόθεση,καλώς η κακώς ελέγχονται από την αγορά και το κύρος ενός πτυχίου καθορίζεται από την απορρόφηση των αποφοίτων του στην αγορά  του..εξωτερικού.Στην Ελλάδα, μετράει περισσότερο η γνωριμία.Ωστόσο για το νηπιαγωγείο,το δημοτικό,το γυμνάσιο, το λύκειο δεν υπάρχει έλεγχος παρά μόνο οι τελικές καταληκτικές εξετάσεις στην τρίτη λυκείου για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο.
Οι περισσότεροι μαθητές φοιτούν σε υποβαθμισμένα σχολεία (και δεν θα το  μάθουν πότε) όταν η προνομιούχα μειοψηφία σε εξαιρετικά ιδιωτικά σχολεία και γίνεται άρχουσα τάξη. Είναι αυτό δημοκρατία;Ας γίνει ο ΦΠΑ 23%,να πλήξουμε την άρχουσα τάξη και να δώσουμε ευκαιρία στα παιδιά του λαού να ανέβουν βιοτικό επίπεδο!! 

Ελάχιστοι θα διαφωνούσαν εν γένει με τα παραπάνω.Όμως,δεν είναι ακριβώς έτσι.
  Το κράτος  αναγνωρίζει το δικαίωμα των ιδιωτών να προσφέρουν στην μέση εκπαίδευση και παράλληλα με την ενισχυτική διδασκαλία δίνει (έδινε;) ένα ισοδύναμο της σε οικονομικά ασθενέστερους πολίτες.Στην δημοκρατία, οι γονείς έχουν το δικαίωμα να αποφασίζουν για την εκπαίδευση των παιδιών τους.Φροντιστήριο,ιδιωτικό σχολείο, ιδιαίτερα μαθήματα, δημόσιο σχολείο.Η κάθε λύση έχει το δικό της Group target.Τα ιδιωτικά σχολεία πλασάρουν ένα επίπεδο διδακτικής υπεροχής (υπάρχει δεν υπάρχει) ή ειδικεύονται  στα εύκολα απολυτήρια.Τα φροντιστήρια είναι πιο προσιτά οικονομικά και συνήθως κατέχουν την τέχνη της εξεταστικής προγύμνασης.Τα ιδιαίτερα μαθήματα αφορούν είτε τους ευκατάστατους γονείς,είτε τους γονείς που έχουν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες,είτε χαρισματικούς μαθητές που σε ένα τμήμα «κατεβάζουν» ταχύτητα.Τα δημόσια σχολεία ως επί το πλείστον,είναι η τελευταία λύση για πολλούς και διάφορους λόγους,παρότι οι πλέον καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε δημόσια σχολεία.Όμως τα τελευταία χρόνια, όλες οι παραπάνω εκπαιδευτικές επιλογές έχουν μια κοινή συνιστώσα.Τις εξετάσεις εισαγωγής στα πανεπιστήμιο στην τρίτη λυκείου.Εντατική προετοιμασία σε πρότερο χρόνο για την εισαγωγή στην σχολή των ονείρων του μαθητή.Η γενική παιδεία πάει περίπατο.Φτάνουμε στο ΦΠΑ 23%.Ο στόχος είναι οι πανελλήνιες.Ο βαθμός στις μικρές τάξεις δεν μετράει.Πως θα προσελκύσει η ιδιωτική εκπαίδευση έναν μαθητή στην αγκαλιά της από τις μικρές τάξεις του λυκείου;Πως παράλληλα θα απορροφήσει το κόστος του ΦΠΑ;Η απάντηση είναι η προετοιμασία στην Α και πολύ περισσότερο στην Β λυκείου στα μαθήματα των πανελληνίων.Βλέπω μια τάση,τα υπόλοιπα μαθήματα,ακόμα και μαθήματα του ίδιου αντικειμένου να παραγκωνίστουν.Ακούω δεξιά και αριστερά απόψεις του τύπου: ποιος ο λόγος να γίνονται μαθήματα Ευκλείδειας γεωμετρίας ή τα μαθηματικά θετικού προσανατολισμού Β λυκείου εφόσον η ύλη τους ως επί το πλείστον δεν υφίσταται στα μαθηματικά της Γ Λυκείου.Τι πουλάει η ιδιωτική εκπαίδευση;Ένα στοχευμένο αναλυτικό πρόγραμμα απόλυτα προσανατολισμένο στα τέσσερα μαθήματα των εξετάσεων.Ακόμα και η φρασεολογία παραπέμπει στην αγορά.Τι σημαίνει ο όρος εκπαιδευτικό προϊόν που είδα πρόσφατα σε διαφημιστικό φυλλάδιο πολυχώρου εκπαίδευσης.Πως πλασάρεται και πως αποτιμάται ένα εκπαιδευτικό προϊόν;
  Την εποχή που έδωσα εγώ πανελλαδικές ήταν πάνω-κάτω η ίδια κατάσταση.Τα μαθήματα κορμού ήταν για μένα και για τους περισσότερους της γενιάς μου ξένος τόπος.Αυτός είναι ο λόγος που δεν έμαθα ποτέ να συντάσσω σωστά μια πρόταση.Δεν λέω ότι πρέπει να καταργηθούν οι πανελλήνιες.Παρά τις αδυναμίες τους είναι το μόνο αξιοκρατικό σύστημα επιλογής υποψήφιων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.Δημοκρατία σημαίνει και να δέχεσαι μια υποφερτή δόση αδικίας για να αποφύγεις μεγαλύτερες.Ποιος μπορεί να παραβλέψει την αδικία σε βάρος των φετινών υποψήφιων,όταν,την περσινή χρονιά το εκπαιδευτικό έργο κινήθηκε σε διάρκεια οκτώ μηνών στα δυο άκρα,από την απαιτητική τράπεζα θεμάτων σε όλα τα μαθήματα μέχρι την απόλυτη χαλάρωση μετά την κατάργηση της.Ζούμε την απόλυτη αμετροεπεια.Θεωρώ ότι ο ΦΠΑ θα ενισχύσει την μονόπλευρη στοχευμένη μόρφωση.Λίγο με ενδιαφέρει ο δρόμος της φορολογικής απωλείας που θα πάρει σύμπασα η ιδιωτική εκπαίδευση,αυτό που με ενοχλεί,είναι η μονοκόμματη παιδεία στην οποία οδηγούνται τα παιδιά.Έχω την βαθιά πεποίθηση ότι η παιδεία,η γνώση αποκτάται μόνο όταν απολαμβάνουμε την διαδικασία κατάκτησης της.Ο παππούς Επίκουρος έλεγε ότι η παιδεία είναι στόχος και όχι μέσο ζωής.Ο Πάουλο Φρέιρε το δένει με την διδασκαλία:
"....τα προβλήματα της διδασκαλίας απαιτούν μόρφωση και η μόρφωση με την σειρά της απαιτεί πάθος για γνώση που θα πρέπει να μας εμπλέξει σε μια αναζήτηση που διακατέχεται από αγάπη για την γνώση,πράγμα που μόνο εύκολο δεν είναι."
 Οποιοσδήποτε διδάσκει παιδιά πρέπει να έχει συναίσθηση της αποστολής του.Δεν πουλάει  εκπαιδευτικά προϊόντα. Οφείλει να είναι δάσκαλος.Το εξηγεί καλύτερα :) ο Τέρι Πράτσετ στον Δισκόκοσμο του. 
    Τώρα,αν με καλορωτήσετε για το επιμύθιο της ανάρτησης,θα απαντούσα με ερώτηση: 
Θα προφτάσει ο Αχιλλέας την χελώνα;

1 σχόλιο:

  1. Ο Αχιλλέας πίνει freddo espresso στο Κολωνάκι την ίδια στιγμή που η χελώνα κόβει πανηγυρικά το νήμα του τερματισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...