«Ο Αρχιμήδης θα μνημονευθεί όταν ο Αισχύλος θα έχει λησμονηθεί, διότι οι γλώσσες πεθαίνουν, μα οι μαθηματικές ιδέες όχι.» G.Hardy


Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2012

Μαθήματα Ευρετικής: Μεταπροβλήματα Ι


   Στα ψυχαγωγικά μαθηματικά  ,στην θεωρία παιγνίων ακόμα και σε πολλούς μαθηματικούς διαγωνισμούς  πολύ συχνά τίθενται μεταπροβλήματα. Τι συνιστά  ένα μεταπρόβλημα; Η επίλυση ενός τέτοιου προβλήματος βασίζεται στην πληροφορία αν ένα άλλο πρόβλημα λύνεται ή όχι.
Ένα τέτοιο παράδειγμα μεταπροβλήματος  δανείζομαι από το βιβλίο του Αλί Νταρ Νασάθ  «Προβλήματα για δύσκολες ώρες.».
   «Σε τρεις πανομοιότυπες κάρτες είναι γραμμένοι 3 θετικοί ακέραιοι αριθμοί x,y,z. Οι κάρτες είναι τοποθετημένες  σε ένα τραπέζι με την όψη προς τα κάτω έτσι ώστε οι αριθμοί να είναι καλυμμένοι.Για τους τρεις αριθμούς είναι γνωστό ότι:
-          Είναι διαφορετικοί.
-          Έχουν άθροισμα 13.
-          Είναι διατεταγμένοι κατά αύξουσα σειρά δηλαδή : x<y<z
              
                

Τρία παιδιά ο Αντώνης,  ο Βασίλης και ο Γιάννης  που γνωρίζουν τις τρεις συνθήκες αλλά όχι τους αριθμούς  ενεργούν ως εξής :
-Ο Αντώνης κρυφοκοιτάζει την κάρτα με τον αριθμό χ ,βλέπει τον αριθμό , σκέπτεται λίγο και ανακοινώνει ότι δεν μπορεί να βρει τους τρεις αριθμούς,
-Ο Βασίλης  ανασηκώνει την δεύτερη κάρτα χωρίς να βλέπουν τα άλλα παιδιά, κοιτάζει τον αριθμό y  , σκέπτεται και ανακοινώνει ότι ούτε αυτός μπορεί να βρει τους αριθμούς.
-Τέλος ο Γιάννης  κατά τον ίδιο τρόπο ανασηκώνει την τρίτη κάρτα χωρίς να βλέπουν οι άλλοι δυο και κοιτάζει τον αριθμό z  ,σκέπτεται και αυτός και δηλώνει ότι δεν μπορεί να βρει τους αριθμούς.
Δεδομένου ότι τα τρία παιδιά  έχουν απόλυτη ικανότητα στην εξαγωγή λογικών συμπερασμάτων και το γνωρίζουν αυτό  αμοιβαία , τίθεται το ερώτημα:
« Μπορεί να βρεθεί ποιος είναι ο αριθμός y

Για την λύση ΠΑΤΗΣΕ ΕΔΩ


1 σχόλιο:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...