Ξύπνησα όταν
σήμανε σχεδόν η ώρα για την εσπερινή ακολουθία ,ένιωθα ναρκωμένος από τον ύπνο
γιατί ο ύπνος την ημέρα είναι σαν το αμάρτημα της σάρκας: όσο περισσότερο το
έχεις, τόσο πιο πολύ το θέλεις, ακόμη και αν νιώθεις δυστυχής ,χορτάτος και
ταυτόχρονα νηστικός .
Διάβαζα πρόσφατα για την πρόθεση του Ισπανού πρωθυπουργού να καταργήσει την μεσημεριανή σιέστα.Όντας ευαίσθητος στο μεσημβρινό ύπνο,καθώς λόγω δουλειάς αποτελεί απαγορευμένο καρπό,μερικές γραμμές για την σιεστα και το 6.Λοιπόν:
Η έκτη ώρα, το μέσον της ημέρας, το μεσημέρι. Οι Ρωμαίοι χώριζαν την ημέρα από την αυγή μέχρι το ηλιοβασίλεμα, σε δώδεκα ώρες. Στα Λατινικά,η έκτη ώρα προφέρεται sexta ,ρίζα και της λέξης σιέστα, ο μεσημβρινός ύπνος που διαρκεί από μερικά λεπτά μέχρι πολλές ώρες. Σημειώνω ,ότι,το μεσημέρι σηματοδοτεί το σημείο ζενίθ της τροχιάς του ήλιου μέσα στην ημέρα, γεγονός που εξηγεί γιατί πολλές τελετουργίες συνδεδεμένες με την λατρεία του ήλιου πραγματοποιούνται αυτήν την ώρα καθώς επίσης και γιατί σε άλλες θρησκείες την θεωρούν κατάλληλη για την βασκανία. Το Ισλάμ αποτρέπει τους πιστούς του προφήτη να προσεύχονται αυτήν την ασεβή ώρα που διατίθεται στους λάτρεις του ήλιου. Αν είσαστε αιχμάλωτος των Αζτέκων μάλλον θα τρέματε την έκτη ώρα καθώς το μεσημέρι είναι η κατάλληλη στιγμή για θυσίες. Ενώ στην ελληνική μυθολογία οι νύμφες τριγυρίζουν το μεσημέρι και επιχειρούν να παρασύρουν τον πάνα στο χορό τους.Η έκτη ώρα της προβλεπόμενης σιέστας,διατυπώνει μια αρκούντως επαναστατική και ριζοσπαστική άποψη για τα ήθη της εποχής. Η σιέστα στο σύγχρονο κόσμο, που υποτάσσεται αμείλικτα στο ρολόι και στο ρητό ο χρόνος είναι χρήμα, μεταλλάσσεται είναι μια πράξη χειραφέτησης που επανιδιοποιεί το χρόνο μας. Απολύτως αιρετικά,στις μέρες μας ,ο υπναράς γάτος Γκαρφιλντ διαδέχεται τον Τσε Γκεβάρα καθώς η σιέστα είναι μια πράξη επανάστασης εναντία στην παγκοσμιοποίηση του χρόνου, παράγωγο των επιταγών της αγοράς για την μεγίστη αποδοτικότητα των εργαζομένων. Στην Ελλάδα δεν τίθεται θέμα,πολλοί δεν εργάζονται και ο ελεύθερος χρόνος ενοχοποιείται καθώς δεν μπορούν να βιοποριστούν,ενώ αυτοί που εργάζονται το κάνουν συνεχώς και αδιάλειπτα για ψίχουλα κοιτώντας τους εργοδότες τους με βλέμματα ευγνωμοσύνης. Ο πρόσφατα δολοφονημένος Wolliνski έγραφε δηκτικά:
Η έκτη ώρα, το μέσον της ημέρας, το μεσημέρι. Οι Ρωμαίοι χώριζαν την ημέρα από την αυγή μέχρι το ηλιοβασίλεμα, σε δώδεκα ώρες. Στα Λατινικά,η έκτη ώρα προφέρεται sexta ,ρίζα και της λέξης σιέστα, ο μεσημβρινός ύπνος που διαρκεί από μερικά λεπτά μέχρι πολλές ώρες. Σημειώνω ,ότι,το μεσημέρι σηματοδοτεί το σημείο ζενίθ της τροχιάς του ήλιου μέσα στην ημέρα, γεγονός που εξηγεί γιατί πολλές τελετουργίες συνδεδεμένες με την λατρεία του ήλιου πραγματοποιούνται αυτήν την ώρα καθώς επίσης και γιατί σε άλλες θρησκείες την θεωρούν κατάλληλη για την βασκανία. Το Ισλάμ αποτρέπει τους πιστούς του προφήτη να προσεύχονται αυτήν την ασεβή ώρα που διατίθεται στους λάτρεις του ήλιου. Αν είσαστε αιχμάλωτος των Αζτέκων μάλλον θα τρέματε την έκτη ώρα καθώς το μεσημέρι είναι η κατάλληλη στιγμή για θυσίες. Ενώ στην ελληνική μυθολογία οι νύμφες τριγυρίζουν το μεσημέρι και επιχειρούν να παρασύρουν τον πάνα στο χορό τους.Η έκτη ώρα της προβλεπόμενης σιέστας,διατυπώνει μια αρκούντως επαναστατική και ριζοσπαστική άποψη για τα ήθη της εποχής. Η σιέστα στο σύγχρονο κόσμο, που υποτάσσεται αμείλικτα στο ρολόι και στο ρητό ο χρόνος είναι χρήμα, μεταλλάσσεται είναι μια πράξη χειραφέτησης που επανιδιοποιεί το χρόνο μας. Απολύτως αιρετικά,στις μέρες μας ,ο υπναράς γάτος Γκαρφιλντ διαδέχεται τον Τσε Γκεβάρα καθώς η σιέστα είναι μια πράξη επανάστασης εναντία στην παγκοσμιοποίηση του χρόνου, παράγωγο των επιταγών της αγοράς για την μεγίστη αποδοτικότητα των εργαζομένων. Στην Ελλάδα δεν τίθεται θέμα,πολλοί δεν εργάζονται και ο ελεύθερος χρόνος ενοχοποιείται καθώς δεν μπορούν να βιοποριστούν,ενώ αυτοί που εργάζονται το κάνουν συνεχώς και αδιάλειπτα για ψίχουλα κοιτώντας τους εργοδότες τους με βλέμματα ευγνωμοσύνης. Ο πρόσφατα δολοφονημένος Wolliνski έγραφε δηκτικά:
«Σε ένα κόσμο όπου δεν υπάρχει δουλειά για όλο
τον κόσμο, όποιος σκοτώνεται στην δουλειά είναι ανήθικος.»
Ο Μοντεσκιέ έγραφε στο πνεύμα των νόμων του ότι οι άνθρωποι
στην νότια Ευρώπη ρέπουν προς τον στοχασμό,την ρέμβη και την
φιλοσοφική ενατένιση.Το αποδίδει στο ζεστό κλίμα και ίσως δεν έχει άδικο.
Στην
Ισπανία, η σιέστα έχει αποκτήσει τους οργανωμένους οπαδούς της και οργανώνουν
ακόμα και διαγωνισμό με χρηματικό έπαθλο 1000 ευρώ. Η Εθνική Ένωση των Φίλων
του μεσημβρινού ύπνου (National Association of Friends of the Siesta) που πραγματοποίησε πρόσφατα το πρώτο εθνικό πρωτάθλημα σιέστας
στη Μαδρίτη.Παρότι σε άρθρο της τονίζεται ότι η οικονομική κρίση δυσχεραίνει την επίδοση των ισπανών στην πατροπαράδοτη
συνήθεια του μεσημβρινού ύπνου. Υμνωδός και απόλυτος ζηλωτής του μεσημβρινού
ύπνου, ο Τιερύ Πακό –συγγραφέας ενός εξαίρετου σχετικού δοκιμίου –αναδεικνύει το ριζοσπαστισμό και την επαναστατικότητα της
σιέστας.
Άρα
για να αλλάξετε τον κόσμο,μην πετάτε μολότοφ αρκεί να αλλάξετε.. πλευρό.
Το δημοσίευμα για τις προθέσεις του Ραχοι:
http://www.tovima.gr/world/article/?aid=789873&h1=true#commentForm
Το δημοσίευμα για τις προθέσεις του Ραχοι:
http://www.tovima.gr/world/article/?aid=789873&h1=true#commentForm
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου