Μπέρτραντ Ράσελ, μαθηματικός-φιλόσοφος σαν σήμερα το 1872 γεννήθηκε...
Έγραψε:
▪ Όταν ήμουν 11 χρονών άρχισα να διαβάζω τα Στοιχεία του Ευκλείδη… Αυτό ήταν ένα από τα μεγάλα γεγονότα στη ζωή μου, τόσο εκτυφλωτικό όσο και ο πρώτος έρωτας. Δεν είχα ποτέ φανταστεί ότι υπήρχε κάτι τόσο γοητευτικό στον κόσμο.
▪ Τα μαθηματικά διαθέτουν όχι μόνον αλήθεια,αλλά και ανώτερη ομορφιά [...] τόση όση μόνον η πιο μεγαλειώδης τέχνη μπορεί να επιδείξει.
▪ Το ξεκίνηµα της άλγεβρας το βρήκα πολύ δύσκολο,ίσως ως αποτέλεσµα κακής διδασκαλίας. Έπρεπε να αποστηθίσω:
«το τετράγωνο του αθροίσµατος δύο αριθµών είναι ίσο µε το άθροισµα των τετραγώνων τους αυξηµένο κατά το διπλάσιο γινόµενό τους.»
Δεν είχα την παραµικρή ιδέα τι σήµαινε αυτό και όταν δεν µπορούσα να θυµηθώ τα λόγια, ο δάσκαλος µου πέταγε το βιβλίο στο κεφάλι µου, πράγµα που δεν διέγειρε µε κανένα τρόπο τη νόηση µου.»
▪ Ολόκληρη η επιστήμη κυριαρχείται από την έννοια της προσέγγισης. Ακόμη και η ευρύτερα αποδεκτή επιστημονική αλήθεια περιέχει κάποιο μικρό στοιχείο αμφιβολίας, που κάποτε ελαττώνεται, αν και ποτέ δεν εξαφανίζεται εντελώς. Η αδυναμία αυτής της επιστημονικής αλήθειας οδηγεί σε επιστημονικές επαναστάσεις.
▪ Ένα δυνατό μυαλό στα είκοσι του χρόνια μπορεί να ασχολείται με τα μαθηματικά, στα τριάντα με τη φιλοσοφία και στα σαράντα με την πολιτική.
▪ Είδα μια μέρα ένα παιδί στο σχολείο να κακομεταχειρίζεται ένα μικρότερο αγόρι. Αγανάκτησα, αλλά μου απάντησε: «Οι μεγαλύτεροι με χτυπούν και εγώ χτυπώ τους μικρότερους. Είναι δίκαιο».
Με αυτά τα λόγια συνόψισε την ιστορία του ανθρώπινου είδους.
▪ Με το ίδιο πάθος αναζητούσα την γνώση. Επιθυμούσα να κατανοήσω τις καρδιές των ανθρώπων. Ήθελα να μάθω γιατί λάμπουν τα άστρα. Ακόμα προσπάθησα να κατανοήσω την δύναμη του αριθμού η οποία σύμφωνα με τον Πυθαγόρα ελέγχει την ροή των φαινομένων. Πέτυχα να κατανοήσω λίγα από αυτά τα πράγματα, όχι πολλά.
▪ Όταν ήμουν 11 χρονών άρχισα να διαβάζω τα Στοιχεία του Ευκλείδη… Αυτό ήταν ένα από τα μεγάλα γεγονότα στη ζωή μου, τόσο εκτυφλωτικό όσο και ο πρώτος έρωτας. Δεν είχα ποτέ φανταστεί ότι υπήρχε κάτι τόσο γοητευτικό στον κόσμο.
▪ Τα μαθηματικά διαθέτουν όχι μόνον αλήθεια,αλλά και ανώτερη ομορφιά [...] τόση όση μόνον η πιο μεγαλειώδης τέχνη μπορεί να επιδείξει.
▪ Το ξεκίνηµα της άλγεβρας το βρήκα πολύ δύσκολο,ίσως ως αποτέλεσµα κακής διδασκαλίας. Έπρεπε να αποστηθίσω:
«το τετράγωνο του αθροίσµατος δύο αριθµών είναι ίσο µε το άθροισµα των τετραγώνων τους αυξηµένο κατά το διπλάσιο γινόµενό τους.»
Δεν είχα την παραµικρή ιδέα τι σήµαινε αυτό και όταν δεν µπορούσα να θυµηθώ τα λόγια, ο δάσκαλος µου πέταγε το βιβλίο στο κεφάλι µου, πράγµα που δεν διέγειρε µε κανένα τρόπο τη νόηση µου.»
▪ Ολόκληρη η επιστήμη κυριαρχείται από την έννοια της προσέγγισης. Ακόμη και η ευρύτερα αποδεκτή επιστημονική αλήθεια περιέχει κάποιο μικρό στοιχείο αμφιβολίας, που κάποτε ελαττώνεται, αν και ποτέ δεν εξαφανίζεται εντελώς. Η αδυναμία αυτής της επιστημονικής αλήθειας οδηγεί σε επιστημονικές επαναστάσεις.
▪ Ένα δυνατό μυαλό στα είκοσι του χρόνια μπορεί να ασχολείται με τα μαθηματικά, στα τριάντα με τη φιλοσοφία και στα σαράντα με την πολιτική.
▪ Είδα μια μέρα ένα παιδί στο σχολείο να κακομεταχειρίζεται ένα μικρότερο αγόρι. Αγανάκτησα, αλλά μου απάντησε: «Οι μεγαλύτεροι με χτυπούν και εγώ χτυπώ τους μικρότερους. Είναι δίκαιο».
Με αυτά τα λόγια συνόψισε την ιστορία του ανθρώπινου είδους.
▪ Με το ίδιο πάθος αναζητούσα την γνώση. Επιθυμούσα να κατανοήσω τις καρδιές των ανθρώπων. Ήθελα να μάθω γιατί λάμπουν τα άστρα. Ακόμα προσπάθησα να κατανοήσω την δύναμη του αριθμού η οποία σύμφωνα με τον Πυθαγόρα ελέγχει την ροή των φαινομένων. Πέτυχα να κατανοήσω λίγα από αυτά τα πράγματα, όχι πολλά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου