«Ο Αρχιμήδης θα μνημονευθεί όταν ο Αισχύλος θα έχει λησμονηθεί, διότι οι γλώσσες πεθαίνουν, μα οι μαθηματικές ιδέες όχι.» G.Hardy


Παρασκευή 21 Ιουνίου 2024

Κακοπαιδικά Λήμματα:Τρόποι μάθησης με σουβλάκια (Pitogyro learning Styles)

 

   «Είκοσι  χρόνια, τους τα εξηγώ, αλλά αυτοί ακόμα δεν τα έμαθαν!»

                                     Μπάμπης 52, καθηγητής μαθηματικών  

  Ο δάσκαλος των μαθηματικών, από την  πρώτη βδομάδα μαθημάτων, άντε τον πρώτο μήνα (αν είναι της ωρίμου προσέγγισης των καταστάσεων) θα διαπιστώσει ότι ο τρόπος που παρουσιάζει μια έννοια δεν έχει τα ίδια αποτελέσματα σε όλους τους μαθητές. Αν θεωρήσουμε ότι κατά την διάρκεια του μαθήματος έχει την αμέριστη προσοχή τους (λέμε τώρα)  και τον παρακολουθούν με προσήλωση  είναι ξεκάθαρο για αυτόν ότι  δεν μαθαίνουν όλοι με τον ίδιο τρόπο. Υπάρχουν πολλές κατηγοριοποιήσεις για τον τρόπο μάθησης (learning style).Ο  πλέον διαδεδομένος:

                    Ο οπτικός  μαθησιακός τύπος  (ζωγράφισε τo, μου!)

  Οι συγκεκριμένοι μαθητές/τριες  μαθαίνουν καλύτερα μέσα από χάρτες, διαγράμματα, ταμπέλες καθώς και βέλη, κύκλους, ιεραρχίες παρά από κείμενο. Αντιλαμβάνονται διατάξεις  αντί λέξεων, μπορεί να  κοιτούν ένα κείμενο αλλά σπάνια το βλέπουν. Σαν βγουν στο πηγαιμό για Χαλάνδρι και  ζητήσουν οδηγίες διαδρομής πως θα πάνε σίγουρα θα βρεθούν στο Λιανοκλάδι.  Ο συγκεκριμένος τύπος μαθητη/τριας, μπορεί να λύσει μια άσκηση γεωμετρίας μόνο του  κάνει άλλος  το σχήμα και αδυνατει να το σχεδιάσει μόνος του. Θα δείτε στο θρανίο τους να υπάρχουν σχέδια και ζωγραφιές ενώ είναι βέβαιο ότι προτιμούν την πιτσαρία από την χασαποταβέρνα καθώς η πρώτη στον κατάλογο της έχει φωτογραφίες σε αντίθεση με τον ευτραφή κάπελα που απαγγέλει τα πιάτα της ημέρας. Ενθαρρύνετε τους να οπτικοποιούν τις εκφωνήσεις κατασκευάζοντας διαγράμματα ροής που θα δένουν έννοιες με ενέργειες!             

   Ο αναγνωστικός/λεκτικός μαθησιακός τύπος   (Κράτα σημειώσεις!)

Το αγαπημένο παιδί του εκπαιδευτικού συστήματος. Μαθαίνει μέσα από λεκτικές πληροφορίες, ανάγνωση και συγγραφή πληροφοριών. Πως Θα τον εντοπίσετε στην τάξη; Είναι ο μαθητης/τρια που κρατά σημειώσεις για τα πάντα, από τον ορισμό της ομοιόμορφης συνέχειας  που το αναφέρατε παρότι εκτός ύλης μέχρι το αστείο που είπατε για τα παιδιά του Bolzano. Προτιµά τη διδασκαλία µε εποπτικά μέσα, αναζητά πληροφορίες από τα λεξικά, τις εγκυκλοπαίδειες, το Διαδίκτυο και αξιοποιεί γραπτές πηγές πληροφόρησης. Αν τον βάλετε να γράψει και να λύσει ασκήσεις  θα αποκτήσει αυτοματισμό και θα μπορεί να ανταποκριθεί σε παρομοίου τύπου θέματα.            

            Ο ακουστικός μαθησιακός τύπος  (Τύπος Linquaphone)

Μοιάζει με την προηγουμένη περίπτωση αλλά την ακούει πολύ πιο συχνά. Μαθαίνει πιο αποτελεσματικά μέσα από πληροφορίες που «ακούγονται ή οµιλούνται», όπως ομαδικές συζητήσεις, εισηγήσεις, ενημερωτικές οµιλίες, διαβάζοντας διαδικτυακές συνομιλίες κ.λ.π. Ο τύπος που απολαμβάνει στο ραδιόφωνο ένα ποδοσφαιρικό αγώνα και αδιαφορεί που δεν τον βλέπει, πιστεύει ότι είναι πολλές χίλιες λέξεις για μια εικόνα και είναι συνήθως καλός αναγνώστης και στα παιχνίδια λέξεων, ενώ θυμάται εύκολα ημερομηνίες και ονόματα. 

         Ο κιναισθητικός μαθησιακός τύπος   (κάνε το μόνος σου)

  Χορευτικός τύπος, θα τον εντοπίσετε από τις χορευτικές κινήσεις των ποδιών κάτω από το θρανίο. Μαθαίνει πιο αποτελεσματικά µέσω της εμπειρίας και της πρακτικής άσκησης. Λατρεύει τις ταινίες του Θανάση Βέγγου και παθαίνει κοκομπλόκο  σε χώρους αναμονής όπου επιβάλλεται ακινησία και σιωπή (αίθουσες αναμονής ιατρειών). Η βιβλιογραφία αναφέρει: «Χρησιμοποιεί όλες τις αισθήσεις του (όραση,  αφή,  γεύση,  όσφρηση και ακοή) για να έχει πολυαισθητηριακές εμπειρίες και δίνει έμφαση στην πραγματική διάσταση των πληροφοριών.» Τι σημαίνει αυτό; Αν πείτε για παράδειγμα, το θεώρημα Bolzano διατυπώνεται: Αν μια συνάρτηση f είναι συνεχής σε ένα κλειστό διάστημα [α, β]  και ισχύει f(α)f(β)<0 τότε υπάρχει ένα τουλάχιστον xo στο(α, β) τέτοιο ώστε f(xo)=0, τον έχετε χάσει,  αντίθετα,  αν συμπληρώνατε λέγοντας: Είστε στο πεζοδρόμιο με τον φίλο σας, τον Γιάννη και σε λίγο ο Γιάννης βρίσκεται στο απέναντι πεζοδρόμιο και δεδομένου ότι δεν μπορεί να πετάξει, σίγουρα πέρασε το δρόμο!

  Αξιοποιεί πολλά παραδείγματα,  προσομοιώσεις και πρακτική εξάσκηση. Ο τύπος αυτός απολαμβάνει τα αθλήματα ή άλλες δραστηριότητες που σχετίζονται με κίνηση και η πρακτική εμπειρία τού επιτρέπει να συμμετέχει ενεργά στην ανακάλυψη του κόσμου και έτσι μαθαίνει καλύτερα.  

Αν λοιπόν κατά την διάρκεια του μαθήματος ρωτήσετε την τάξη:

  Ο Γιάννης αγόρασε 18 σουβλάκια και είναι γνωστό ότι τρώει με ρυθμό 2,6 σουβλάκια ανά  5 λεπτά σε πόση ώρα θα έχει φάει τα μισά;

 Ο οπτικός  τύπος θα ρωτήσει αν τα σουβλάκια είναι χοιρινό ή κοτόπουλο και αν ο Γιάννης έχει χοληστερίνη, ο αναγνωστικός/λεκτικός τύπος θα σας ζητήσει να το επαναλάβετε γιατί δεν πρόλαβε να το σημειώσει,  ο ακουστικός  τύπος θα απαιτήσει να το συζητήσετε ανά ομάδες στην τάξη και ο κιναισθητικός τύπος θα παραγγείλει 9 σουβλάκια και θα προσπαθήσει να τα τρώει με ρυθμό 2,6 σουβλάκια ανά 5 λεπτά. 

  Να θυμάστε ότι ένας μαθητης/τρια δεν είναι απαραίτητο να έχει ένα μόνο μαθησιακό στυλ, αλλά μπορεί να έχει στοιχεία από όλα. (Που μεταξύ μας, είναι και το πιθανότερο!)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...