"Ένα αστείο είναι
κάτι πολύ σοβαρό."
Ουίνστον Τσώρτσιλ (1874-1965)
Συχνά αναρωτιέμαι για το πως πρέπει να είναι δομημένο ένα μαθηματικό βιβλίο που απευθύνεται σε μαθητές-σπουδαστές; Πόσο θεατρικό μπορεί να είναι το μάθημα,αν μπορεί να τυποποιηθεί επιτυχημένα,αν είναι δυνατό το αντικείμενο των μαθηματικών να αποδοθεί με ελαφρότητα για να γίνει πιο προσιτό, πόσο συχνά καταφεύγουμε σε τεχνάσματα τύπου υπερβολής για να τραβήξουμε το ενδιαφέρον.Πόσο επιτυχημένος καθηγητής θα ήταν ένας stand up κωμικός;Εν κατακλείδι,αν η διδασκαλία των μαθηματικων πρέπει απαρέγκλιτα να έχει σοβαρό ύφος.Υπάρχει θέση για αστεϊσμούς σε οποιοδήποτε επίπεδο;Καταφεύγω σε μια αγαπημένη μου ιστορία...
Την δεκαετία του 60,δυο μαθηματικοί,ο M.Σπίβακ και ο Ν.Κελι,μεταπτυχιακοί φοιτητές στο Μαθηματικό τμήμα του Πανεπιστήμιου Πρίνστον είχαν
αναλάβει μια εργασία.Να καταγράψουν όσο το δυνατόν περισσότερες
αξιοσημείωτες ιδιότητες του αριθμού
17.Οι ίδιοι διηγούνται,ότι ύστερα από κοπιώδεις και επίπονες προσπάθειες και
μια αρκετά μεγάλη λίστα όταν ξέμειναν από ιδέες,θέλησαν να τέλειωσαν την ημέρα
τους σε ένα μπαρ. Προηγήθηκε μια γερή μπυροποσία και συνέλαβαν την ιδέα του
μυθικού κίτρινου χοίρου. Ένα κίτρινο γουρουνάκι με δεκαεπτά βλεφαρίδες (οκτώ στο ένα μάτι και εννέα στο άλλο) που ενσάρκωνε
την διαφορετικότητα του αριθμού 17.Προφανώς πρόκειται για μια παιγνιώδη σύλληψη,ένα αστείο εσωτερικής κατανάλωσης. Έκτοτε ,οι δυο μαθηματικοί έγιναν οι
απόλυτοι βιογράφοι του 17
διατυμπανίζοντας ότι πρόκειται για τον πιο ενδιαφέροντα αριθμό του κόσμου.
Ο Σπίβακ συνέγραψε μαθηματικά εγχειρίδια που αποτελούν βασικά
συγγράμματα για την πλειοψηφία των μαθηματικών τμημάτων ανά τον κόσμο αλλά δεν παρέλειπε να
περιλαμβάνει τακτικά κρυφές αναφορές σε κίτρινους χοίρους και στο 17.Ενώ ο Κελλυ ,
βασικός υπεύθυνος από το 1961 για το θερινό μαθηματικό σχολείο στο Hampshire College (HCSSiM)
στην Μασαχουσέτη με αποδέκτες προικισμένους μαθητές στα μαθηματικά εδραίωσε μια
ολόκληρη κουλτούρα για τον κίτρινο χοίρο.Φημολογείται ότι είναι ο υπερήφανος ιδιοκτήτης μια
εντυπωσιακής συλλογής κίτρινων λούτρινων χοίρων με πλήθος που κυμαίνεται από
289 (172) έως 4913 (173).Όταν ρωτήθηκε σχετικά με τη
σημασία ενός κίτρινου χοίρου έδωσε την σιβυλλική απάντηση,«Αν πρέπει να
ρωτήσεις, απλά δεν θα καταλάβεις.» Οι
δυο μαθηματικοί κατόρθωσαν να καθιερώσουν την 17 Ιουλίου ως την μέρα εορτασμού
του 17 (yellow
day)
και σε πολλά μαθηματικά τμήματα κυρίως στις ΗΠΑ λαμβάνουν χώρα εορταστικές
εκδηλώσεις,λέγονται τα κάλαντα του κίτρινου χοίρου,καταναλώνονται κέικ με
κίτρινες αναπαράσταση του 17 και του συμπαθέστατου κίτρινου γουρουνιού.Ένα
αστείο που κρατά πάνω από 50 χρόνια και έγινε θεσμός. Η 17 Ιουλίου στο Hampshire College (HCSSiM)
κλείνει πάντα με ομιλία του Κελι που παραθέτει μια λίστα 37 σελίδων με
όλες τις αξιοσημείωτες ιδιότητες του 17 και εμπλουτίζεται χρόνο με τον χρόνο.
Η λίστα στον ηλεκτρονικό
σύνδεσμο
Ο γράφων ομολογεί ανερυθρίαστα ότι ως φοιτητής δεν εκτιμούσε τα
βιβλία του Σπιβακ ,καθώς ένα από αυτά Απειροστικός λογισμός ήταν το βασικό
εγχειρίδιο που χορηγούσε το πανεπιστήμιο στους πρωτοετείς φοιτητές.
Δηλητηριασμένος από την φροντιστηριακή νοοτροπία καθοδήγησης και το αμιγώς
προπονητικό μότο «Διάβασε αυτό, αυτό και αυτό ,έτσι ,έτσι και..έτσι» εκείνη την εποχή δεν μπορούσα να
εκτιμήσω τις διαισθητικές και προχωρημένες προσεγγίσεις του Σπίβακ στον
λογισμό. Τον ανακάλυψα ξανά κάπως όψιμα όταν είχα ήδη πάρει το πτυχίο. Πρέπει
να σημειώσω ο Σπιβακ ως συγγραφέας παρουσιάζει
ένα ιδιαίτερο στυλ γραφής.Ο ίδιος συμβουλεύει όσους συγγράφουν μαθηματικά
βιβλία: «Μην τα παίρνετε όλα τοις μετρητοίς
.Διασκεδάστε γράφοντας μαθηματικά.
Προσθέστε λίγα αστεία εδώ και εκεί
παρότι είναι γνωστό ότι πραγματεύεστε ένα από τα πλέον δύσκολα αντικείμενα!»
To 2015, το Hampshire College (HCSSiM) τίμησε τον Ν.Κελι αλλάζοντας όλες τις πινακίδες ορίου ταχύτητας στο Campus του Κολεγίου βάζοντας ως ανώτατο όριο τα 17 μίλια ανα ώρα.
To 2015, το Hampshire College (HCSSiM) τίμησε τον Ν.Κελι αλλάζοντας όλες τις πινακίδες ορίου ταχύτητας στο Campus του Κολεγίου βάζοντας ως ανώτατο όριο τα 17 μίλια ανα ώρα.
Bonus τραγουδάκι από Led Zeppelin
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου