«Ο Αρχιμήδης θα μνημονευθεί όταν ο Αισχύλος θα έχει λησμονηθεί, διότι οι γλώσσες πεθαίνουν, μα οι μαθηματικές ιδέες όχι.» G.Hardy


Τρίτη 15 Μαρτίου 2016

O τύπος του Gunning,επτά το ιδανικό σκορ αναγνωσιμότητας ενός ιστότοπου,επτά οι δύσκολες λέξεις του James Joyce, επτά και ο αριθμός στο Μονόγραμμα του Οδυσσέα Ελύτη



Ανάλεκτα για το επτά...   

Το διαδίκτυο ανέκαθεν έφερε το τίτλο του πλέον παγκοσμιοποιημένου μέσου επικοινωνίας. Άνθρωποι κάθε ηλικίας,χρώματος,φυλής θα μπορούν χωρίς περιορισμούς  να επικοινωνούν και να αλληλεπιδρούν σε ένα μια κοινή πλατφόρμα.Είναι έτσι;Μια διαδικτυακή εφαρμογή που ονομάζεται υπολογιστής αναγνωσιμότητας (Readability Calculator),υπολογίζει  δείκτες που μετρούν την αναγνωσιμότητα των κείμενων ενός ιστοτόπου.
Καθορίζουν την ηλικία,τη εκπαίδευση,το υπόβαθρο εν γένει που πρέπει να έχει ο επισκέπτης στον ιστότοπο για να τα κατανοήσει. Για παράδειγμα,ο δείκτης του Gunning ή δείκτης ομίχλης (Fog index).O Robert Gunning αμερικανός φιλόλογος-συγγραφέας  παρατήρησε ότι πολλοί Αμερικανοί παρότι απόφοιτοι λυκείου δεν ήταν σε θέση να κατανοήσουν τα κείμενα που διάβαζαν,αυτός απέδωσε αυτήν την αδυναμία σε εφημερίδες ,περιοδικά, έγγραφα που αφορούν τις επιχειρήσεις, υποστηρίζοντας ότι η γραφή τους βρίθει  περιττών μακροσκελών και πολύπλοκων φράσεων, τις αποκαλεί ομιχλώδεις. Κατανοητό,οι επαγγελματίες γραφιάδες φτιασιδώνουν τα κείμενα τους αγνοώντας το βασικό σκοπό του κείμενου: να γίνει κατανοητό από τον αναγνώστη. Ο Gunning, το 1952 εξέδωσε  ένα βιβλίο με τίτλο Η τεχνική της σαφήνειας στην γραφή και όρισε το δείκτη Gunning  που έχει σαν αποτέλεσμα τα χρόνια τυπικής εκπαίδευσης που πρέπει να διαθέτει κάποιος για να κατανοήσει ένα κείμενο, ο συγκεκριμένος δείκτης δίνεται από τον τύπο:


 Η εφαρμογή  χρησιμοποιώντας τον δείκτη Gunning  μαζί με άλλους  δίνει την τελική βαθμολογία αναγνωσιμότητας ενός ιστοτόπου .Ιδανική βαθμολογία είναι περίπου 7.Χωρίς αυτό βέβαια να παραγνωρίζει την αξία κείμενων που βαθμολογούνται με υψηλότερα σκορ. Για παράδειγμα ,το πρώτο κεφάλαιο του κλασσικού βιβλίου του Χ.Μελβιλ ,Μομπι Ντικ  βαθμολογήθηκε με 12,02!!

Η ηλεκτρονική διεύθυνση του ιστοτόπου είναι :


   Υπάρχει μια ιστορία που αφορά τον Ιρλανδό συγγραφέα του Οδυσσέα ,τον Τζαίημς Τζοις. Σύμφωνα με την ιστορία, ένας φίλος του  πήγε μια μέρα να τον επισκεφτεί και βρήκε τον Τζοις σωριασμένο στο γραφείο του,σε μια στάση που φανέρωνε μεγάλη απόγνωση.

«Τζαίημς,τι τρέχει;» τον ρώτησε ο φίλος του. «Κάτι σχετικό με την δουλειά;»

Ο Τζοις κούνησε το κεφάλι του καταφατικά δίχως καν να γυρίσει να κοιτάξει τον φίλο του. Φυσικά  ήταν κάτι σχετικό με την δουλειά, αυτό δε είναι πάντα;

«Πόσες λέξεις έγραψες σήμερα;» Συνέχισε ο φίλος.

Ο Τζοις (ακόμη απελπισμένος, ακόμη σωριασμένος με το πρόσωπο πάνω στο γραφείο: «Επτά».

«Επτά; Μα, Τζαίημς.. είναι καλές, για σένα τουλάχιστον!»

«Ναι»,είπε ο Τζοις σηκώνοντας τελικά τα μάτια.» Υποθέτω πως είναι..αλλά δεν ξέρω με ποια σειρά μπαίνουν!»
 
Μια διαδικτυακή εφαρμογή  για αγγλικό κείμενο
 http://gunning-fog-index.com/


Το Μονόγραμμα   και το 7

  Ο νομπελίστας ποιητής Οδυσσέας Ελύτης (1911 -1996) έχτισε το ποιητικό του έργο με αυστηρή μαθηματική δομή στην οποία δεσπόζουν αριθμοί και συμμετρίες. Τα παραδείγματα είναι πολλά, στέκομαι στο «Μονόγραμμα» του.

 Το «Μονόγραμμα» είναι μια ποιητική συλλογή που αποτελείται από μια σύνθεση με βάση το 7.Υπαρχουν 7 ποιήματα αριθμημένα με λατινικούς αριθμούς. Καθ’ ένα από τα 7 ποιήματα περιλαμβάνει 7 ή πολλαπλάσια του 7 στίχους.

Ειδικότερα, εμφανίζονται μόνο τα περιττά πολλαπλάσια του 7: 7,21,35,49

Εκτός,από την εξωτερική δομή,κάθε ποίημα έχει την παρακάτω εσωτερική δομή:


Στροφές
3
5
7
7
7
5
3
Στίχοι
7
21
35
49
35
21
7






 
 Δεν μπορώ να αντισταθώ στον πειρασμό να παραθέσω και την άποψη του για την μαθηματική εκπαίδευση. Στο δοκίμιο του «Η μέθοδος του Άρα» γράφει:
 « Τον καιρό που δεν καταλάβαινα τα Μαθηματικά, θυμάμαι, μου λέγανε ότι δεν είχα παρά να μετατοπιστώ κατά ένα βήμα, σαν συλλογιστικός μηχανισμός ,για να διαπράξω την απέραντη και συνάμα μηδαμινή απόσταση που ένιωθα να με χωρίζει από αυτόν τον χώρο. Κι αναρωτιέμαι:μήπως θα ήταν χρήσιμο να το αντιστρέψουμε αυτό σήμερα; Και, από την μεριά την δική μας,να εξηγήσουμε στα παιδιά ότι μια διαφορετική από μέρους τους διαχείριση των στοιχείων της πραγματικότητας θα μπορούσε  πάλι να τα βγάζει σε αλλιώς αυστηρά και αλλιώς αποδεικτέα μαθηματικά;»



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...