Θερινά παραλίμνια ανάλεκτα από τον Ίναχο Αιτωλοακαρνανίας. Ένα προβληματάκι από το περιοδικό Mathematics Μagazine.Ισχύει 14=15;;Τέλος,ένα αριθμητικό τρικ για τους μικρούς φίλους του ιστολογίου...
Στους κύκλους του παρακάτω σχήματος πρέπει
να τοποθετήσετε τους αριθμούς 1,2,3,4,5,6,7,8 μια φορά τον καθένα κατά τέτοιο
τρόπο ώστε για οποιοδήποτε ζεύγος κύκλων που συνδέονται με ένα ευθύγραμμο τμήμα
οι αριθμοί που περιέχουν να μην διαφέρουν κατά μια μονάδα. Για παράδειγμα αν
στον κύκλο Α τοποθετήσουμε το 3 δεν μπορούμε να τοποθετήσουμε τους κύκλους B,C,D το 2 ή το 4.
(Mathematics Magazine vol 45, November 1972)
Για την λύση ΠΑΤΗΣΕ ΕΔΩ
Μια απόδειξη οτι 14=15
Hugo Steinhaous (1887-1972)
Στο Wroclaw
της Πολωνίας ,το 1952 κατά την διάρκεια μιας συνάντησης των συμμετεχόντων για
την μαθηματική ολυμπιάδα, ο μαθηματικός J.Mikusinski παρουσίασε μια διαμέριση
του επιπέδου σε κυρτά επτάγωνα έτσι ώστε
κάθε κορυφή του «μωσαϊκού» να συνορεύουν ακριβώς τρία επτάγωνα. Ο Πολωνός μαθηματικός Hugo Steinhaous –γνωστός
μας από το πρόβλημα των ίσων μεριδίων-με
αφετηρία το παραπάνω συμπέρασμα παρουσιάζει μια «ψευδοαπόδειξη»
ότι ισχύει 14=15.
Ο Steinhaous ισχυρίζεται:
«…συμβολίζουμε P=180o .Το άθροισμα των γωνιών ενός κυρτού επταγώνου είναι (7-2)P=5P, άρα, το μέσο μέτρο (σε μοίρες ) μιας γωνίας στο τυχαίο επτάγωνο της κάλυψης είναι 5P/7.Ομως όλο το επίπεδο
είναι καλλυμενο με επτάγωνα, κατά συνέπεια, το μέσο μέτρο σε μοίρες μιας γωνίας
στο «μωσαϊκό» του επιπέδου είναι επίσης 5P/7.Αλλα σε κάθε κορυφή του μωσαϊκού τέμνονται 3 τέτοιες γωνίες
όπου το μέσο μέτρο μιας γωνίας είναι 2P/3.Ειναι προφανές ότι κάθε
γωνία ανήκει σε κάποια κορυφή του μωσαϊκού. Δηλαδή, ισχύει:
2P/3=5P/7 ή 2/3=5/7 ή 14=15!!
Που βρίσκεται το λάθος
στον παραπάνω συλλογισμό;»
Το πλήθος των επταγώνων που καλύπτουν το επίπεδο είναι
άπειρο ,η μέση τιμή μιας άπειρης ακολουθίας όρων εξαρτάται από την τοποθέτηση
των όρων.
Για παράδειγμα αν θεωρήσουμε τους όρους
1,0,1,0,1,0,
1,0,1,0,1,0,….
Έχουν μέσο όρο το 1/2 .
Αν αναδιατάξουμε τους όρους
1,0,1,0,0,0,0,1,0,0,0,0,0,0,0,0,0,1,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,1….
Έχουν μέσο όρο το 0.
Άρα το σφάλμα στο συλλογισμό
είναι ότι δεν λαμβάνονται υπόψη οι
διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους μπορούμε να διατάξουμε τους απείρους όρους
μιας ακολουθίας , όροι που στο εν λόγω παράδειγμα είναι οι γωνίες των επταγώνων
που καλύπτουν το επίπεδο. Άρα σίγουρα το επίπεδο δεν καλύπτεται μονοσήμαντα από
επτάγωνα.
Ο μαγικός 777
Πείτε σε ένα φίλο
σας να σκεφτεί έναν αριθμό ανάμεσα στο 500 και στο 1000 χωρίς να τον ανακοινώσει. Προτρέψτε τον,
νοερά ,να προσθέσει στον αριθμό το «μαγικό»
αριθμό 777 .Το άθροισμα προφανώς ξεπερνά
το 1000,πείτε του, από το αποτέλεσμα να αποκόψει το ψηφίο των χιλιάδων και να
το προσθέσει στο ψηφίο των μονάδων. Στην συνέχεια -πάντα νοερά- πρέπει να αφαιρέσει από τον αριθμό που σκέφτηκε
το προηγούμενο αποτέλεσμα. Ανακοινώστε του ότι η διαφορά είναι 222.
Για παράδειγμα
αν σκεφτεί το 600 τότε έχουμε διαδοχικά:
600+777=1377
Αποκόπτουμε το
1 και το προσθέτουμε στο 7
377+1=378
Αφαιρούμε από
τον αρχικό αριθμό (600) το 378.
600-378=222
Πως αιτιολογείται το γεγονός ότι πάντα το τελικό αποτέλεσμα
είναι 222;
Αν προσθέσουμε
οποιοδήποτε αριθμό από το 500 μέχρι το
1000 στο 777 προκύπτει ένα αριθμός που το ψηφίο των χιλιάδων είναι πάντα το
1.Αν λοιπόν αποκόψουμε το ψηφίο των χιλιάδων και το προσθέσουμε στο ψηφίο των
μονάδων ουσιαστικά αφαιρούμε από το άθροισμα τον αριθμό 1000-1=999
Αν Χ είναι ο αριθμός που σκέπτεται το υποψήφιο θύμα τότε η
παραπάνω διαδικασία αλγεβρικά συνοψίζεται:
Χ-(Χ+777-999)=222
Προφανώς θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε αντί για το 777
ένα άλλο αριθμό μεγαλύτερο του 500.Μόνο το τελικό αποτέλεσμα αλλάζει..
Κύριε Δρούγα γεια σας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια διευκρίνιση για το (Ο μαγικός αριθμός 777)
Μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε αντί για το 777 μόνο τους αριθμούς 555, 666, 888, και 999 με τελικό απότέλεσμα:
555 ---> τελικό αποτέλεσμα 444.
666 ---> τελικό αποτέλεσμα 333
777 ---> τελικό αποτέλεσμα 222
888 ---> τελικό αποτέλεσμα 111
999 ---> τελικό αποτέλεσμα 000
Carlo de Grandi
Σωστά ,κ.de Grandi, υπάρχουν τελικά πολλοί μαγικοί αριθμοί.
ΑπάντησηΔιαγραφή